تمامی اطلاعات مربوط به طراحی کاتالوگ ، عکاسی صنعتی و ....

  • ۰
  • ۰

CMYK در اصل مخفف Cyan ، Magenta ، Yellow و Key (سیاه) است. حرف "K" برای سیاه استفاده می شود چرا "B" نمی تواند استفاده شود؟ زیرا در سیستم رنگی RGB از قبل آبی را نشان می دهد. فضای رنگی CMYK برای همه رسانه های مربوط به چاپ استفاده می شود.

RGB مخفف قرمز ، سبز و آبی است و معمولاً از فضای رنگی برای همه صفحه های دیجیتال استفاده می شود. بدانید که چرا در اینجا معمولاً از RGB برای چاپ استفاده نمی شود.

 

هدف CMYK


مدل رنگی RGB برای اهداف چاپ خاص ناکارآمد است زیرا جوهرهای سه رنگ (قرمز ، سبز ، آبی) برای سفید شدن باید مخلوط شوند که معمولاً غالب ترین رنگ برای یک سند حاوی متن است.

کاغذ از قبل سفید است و بنابراین ، منطقی نیست که سه جوهر را برای به دست آوردن چیزی که قبلاً دارید هدر دهید. اگر ما از سیستم رنگ RGB در چاپ استفاده می کردیم ، مقدار زیادی جوهر بی مورد مصرف می شد.

بنابراین سیستم رنگ CMY (فیروزه ای ، سرخابی ، زرد) راه حل شد! فیروزه ای و سرخابی را می توان با ترکیب  رنگ های آبی ، سرخابی و زرد به دست آورد و ترکیب قرمز و زرد و فیروزه ای به شما سبز را می دهد.

 

چاپ چهار رنگ CMYK

رنگ سیاه ترکیبی از فیروزه ای ، سرخابی و زرد است - اما چاپگرها دریافتند که برای به دست آوردن رنگ سیاه نیازی به ترکیب سه جوهر نیست. برای این منظور می توان از جوهر سیاه جداگانه استفاده کرد. این کار همچنین کارآمدتر بود و منجر به چاپی شد که به چاپ چهار رنگ یا CMYK (فیروزه ای، سرخابی ، زرد و سیاه) معروف است.

 

چرا سیاه را 'کلید' می نامند؟


یوهان گوتنبرگ بود که ماشین چاپ را در حدود سال 1440 اختراع کرد ، اما این Jacob Christoph Le Blon بود که ماشین چاپ سه رنگ را اختراع کرد.

او در ابتدا از کد رنگ RYB (قرمز ، زرد ، آبی) استفاده می کرد - قرمز  زرد و نارنجی می داد. مخلوط کردن زرد و آبی منجر به بنفش شد و  آبی + قرمز باعث سبز شد.

هر سه رنگ اصلی (قرمز ، زرد ، آبی) هنوز هم باید با هم ترکیب شوند تا سیاه شوند. او که متوجه این ناکارآمدی آشکار شد ، رنگ مشکی را به عنوان رنگ به لیست خود اضافه کرد و  سیستم چاپ چهار رنگ ارائه شد. او آن را RYBK نامید و اولین کسی بود که از اصطلاح 'Key' برای سیاه استفاده کرد.

مدل رنگی CMYK با استفاده از همان اصطلاح مشکی این کار را ادامه داد.

 

برای مشاهده ادامه این مطلب به مقاله چاپ چهار رنگ CMYK مراجعه کنید.

  • ۹۹/۱۱/۱۳
  • ali yaghoobi

چاپ جعبه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی