تمامی اطلاعات مربوط به طراحی کاتالوگ ، عکاسی صنعتی و ....

  • ۰
  • ۰

عکاسی تبلیغاتی از جمله خدماتی است که امروزه توسط افراد بسیار زیادی ارائه می شود و بسیاری از افراد و موسسات، ادعای حرفه‌ای بودن در این زمینه را دارند. با آن‌که هنر عکاسی پس از فراگیر شدن دوربین‌های دیجیتال و تلفن‌های هوشمند به هنری همگانی تبدیل شد و تنظیمات اتوماتیک و هوشمند این گجت‌های الکترونیکی، گرفتن عکس‌های خوب و استاندارد را برای همه میسر نموده، اما با این حال حرفه عکاسی همچنان به عنوان یک تخصص شناخته می شود و عکاسی تجاری بخصوص برای تبلیغات، علاوه بر داشتن اصولی مشخص، به تجربه و مهارت بالا هم نیاز دارد.

در این مقاله پیرامون شناخت دقیق تر عکاسی تبلیغاتی به عنوان یکی از شاخه‌های عکاسی صنعتی صحبت خواهیم کرد و انواع رایج آن را نیز برای شما توضیح خواهیم داد. همچنین اصول مهمی که هنگام عکاسی تبلیغاتی باید رعایت کرد را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

انواع عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی یکی از شاخه‌های مهم عکاسی صنعتی است که تمرکز آن بر روی به تصویر کشیدن سوژه‌ها به منظور ارائه یا فروش بیشتر آن‌ها است. در واقع هنر عکاسی صنعتی به مجموعه گسترده ای از شاخه‌های مختلف عکاسی اطلاق می شود که سوژه اصلی در آن هر پدیده‌ای در حوزه صنعت و تجارت باشد. در عکاسی صنعتی، با زاویه دید متفاوتی روبرو هستیم که عکاسان صنعتی آن را برای ما به تصویر می کشند و این زاویه دید، به کلی با سایر سبک‌های عکاسی متفاوت است.

عکاسی تبلیغاتی، در واقع عبارت است از تصویر کشیدن یک سوژه خاص عکاسی با هدف ترغیب بینندگان برای خرید و یا استفاده از خدماتی که سوژه ما معرفی می کند. عکاسی تبلیغاتی، یکی از شاخه‌های پر طرفدار عکاسی صنعتی محسوب می شود که هر روز نیز بیش از دیروز تقاضا خواهد داشت. هر چه تنوع و تعدد محصولات، خدمات و شرکت‌ها در سراسر جهان بیشتر شود، نیاز به عکاسی تبلیغاتی نیز بیشتر خواهد شد. در واقع در دنیای پر رقابت و پر زرق و برق امروز، حتی رستوران‌ها و کافه‌ها نیز برای جذب مشتری نیاز به عکاسی تبلیغاتی دارند.

عکاسی تبلیغاتی، اصول و قواعد مختص به خود را دارد و اگر عکاسی با فراگیری نسبی عکاسی صنعتی به دنبال عکاسی تبلیغاتی باشد، احتمالاً با مشکلاتی روبرو خواهد شد. به عنوان مثال، عکاسی تبلیغاتی نیاز به خلاقیتی بی پایان دارد که بتواند سوژه‌ خود را در کنار المان‌ها و ترکیب نور و رنگ مناسب، به اغوا کننده ترین حالت ممکن به نمایش بگذارد.

عده‌ای عکاسی تجاری را نیز با عکاسی تبلیغاتی اشتباه می گیرند. این دو سبک از هنر عکاسی اگرچه در بسیاری از وجوه می توانند با هم شباهت داشته باشند، اما با این حال یک عکاس باید به خوبی تفاوت بین آن دو را بداند. چرا که درک این تفاوت‌ها می تواند در اصول به کار رفته در تصویربرداری نیز موثر باشد و در نتیجه کار، اثر خود را نشان دهد. برخی از تفاوت‌های عکاسی تجاری و عکاسی تبلیغاتی عبارتند از:

  • هدف از عکاسی:

عکاسی تجاری با قصد نمایش هرچه بهتر یک سوژه با مقاصد تجاری به مخاطبان انجام می شود و این بخش شباهت عکاسی تجاری و تبلیغاتی است؛ اما عکاسی تبلیغاتی به منظور ترغیب مخاطب برای خرید کالا گرفته می شود و این وجه تمایز این دو سبک است. به عنوان مثال یک شرکت تولید کننده کفش، برای معرفی مدل جدید خود از عکاسی تجاری استفاده می کند که شامل یک عکس با بهترین زاویه، نور، عمق میدان و... گفته می شود؛ اما در بنرهای تبلیغاتی و بروشورهای خود نیاز به عکاسی تبلیغاتی دارد که ممکن است آن کفش را در پای یک فرد و در حین دویدن یا در هر حالت و سناریوی دیگری نشان دهد.

تفاوت عکس تجاری و عکس تبلیغاتی از محصولی واحد

  • تفاوت در کادر بندی:

به طور معمول، در عکاسی تجاری، کادر مورد نظر به گونه‌ای انتخاب می شود که هیچ چیز بجز سوژه مورد نظر کوچک ترین جلب توجهی نکند. اما در عکاسی تبلیغاتی وجود المان‌هایی که هوشمندانه در کادر جاساز شده اند، بسیار رایج است. به عنوان مثال تصویر یک تلویزیون در عکاسی تجاری با هدف ابعاد، طراحی و جزئیات فیزیکی تلویزیون گرفته می شود، اما در عکاسی تبلیغاتی همان تلویزیون ممکن است شما یک خانواده را در حال تماشای تلویزیون ببینید، در حالی که یک ببر در حال بیرون پریدن از آن است!

  • استراتژی به کار رفته در عکس:

همانطور که در مثال کفش گفتیم، عکس‌های تجاری با هدف معرفی محصولات در کاتالوگ‌ها و بروشورهایی که شامل فهرست کامل محصولات هستند استفاده می شوند و تصویر نهایی دارای قصه‌ای برای گفتن نیست. اما در عکاسی تبلیغاتی، شما با استفاده از سوژه‌ها و رنگ‌ها و نور و سایه و... و التبه با استفاده از خلاقیت خود، داستانی جذاب برای ارائه می سازید. به عنوان مثال عکاسی تجاری از یک تیغ سه لبه، می تواند در زمینه‌ای سفید و به شفاف ترین شکل ممکن تیغ را نمایش دهد؛ اما عکاسی تبلیغاتی از همان تیغ ممکن است شامل یک صورت باشد که نیمی از آن پر از ریش و نیم دیگر آن کاملاً تراشیده و تمیز است.

 

منبع خبر : https://www.tumblr.com/blog/moderntarh

  • ۹۹/۰۹/۱۱
  • ali yaghoobi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی